طراحی مطب و کلینیک

طراحی داخلی مطب و کلینیک‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که باید با دانش و تخصص یک تیم طراحی دکوراسیون داخلی صورت بگیرد. طراحی مطب و کلینیک باید با توجه به ماهیت و حوزه کاری آن مطب صورت بگیرد. مسلما طراحی مطب کودکان باید متفاوت از طراحی کلینیک زیبایی یا مطب دندانپزشکی باشد.

یکی از دلایل طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک‌ها، کاهش استرس و اضطراب بیماران است. افراد در مطب‌ها و کلینیک‌ها گاهی مجبور می‌شوند حتی چند ساعت منتظر بمانند بنابراین حس و حال فضا و نحوه چیدمان آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

یکی از تاثیرگذارترین فاکتورها در طراحی دکوراسیون مطب ها، انتخاب مناسب رنگ غالب است. با مجموعه‌ای از رنگ‌ها می‌توان احساس متفاوتی را به افراد منتقل کرد. برای مثال مطب های دندانپزشکی سعی می‌کنند از ترکیب رنگ‌های سبز و سفید در دکوراسیون مطب استفاده کنند تا حس آرامش بیشتری به مراجعین خود منتقل کنند. پارتیشن بندی اصولی، استفاده از صندلی یا مبلمان مناسب، تنظیم نور مناسب برای مطب و… همگی از عوامل مهم در طراحی دکوراسیون این فضاها به شمار می‌روند.

طراحی داخلی مطب و کلینیک دندانپزشکی

طراحی مطب و کلینیک دندانپزشکی
طراحی مطب و کلینیک دندانپزشکی

عموما افرادی که به دندانپزشکی ها مراجعه می‌کنند ترس و اضطراب زیادی دارند. با یک طراحی آرامبخش می‌توان تا حدود زیادی این استرس را کاهش داد. بطور کلی دندانپزشکان طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک خود را به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی خود در نظر می‌گیرند. طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی علاوه بر زیبا بودن باید استانداردهای خود را نیز داشته باشد. بنابراین طراحی دکوراسین نباید به گونه‌ای باشد که ارائه خدمات به مراجعین سخت شود. هدف اصلی از دیزاین این فضاهای درمانی، ارائه بهتر خدمات و جلب اعتماد مراجعین است. نحوه چیدمان نیز در کلینیک های دندانپزشکی بسیار مهم است. اگر دقت کرده باشید صندلی بیمار معمولا رو به روی پنجره و منظره بیرون قرار می‌گیرد تا بیمار استرس کمتری داشته باشد.

طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک زیبایی

از دیگر دسته مشاغل پزشکی که توجه ویژه‌ای به طراحی دکوراسیون مطب نشان می‌دهند کلینیک‌های زیبایی هستند. یکی از معیارهای افراد برای انتخاب یک کلینیک زیبایی و دریافت خدمات زیبایی، شکل و شمایل کلینیک است. طبیعتا مراکزی که به بهترین شکل ممکن طراحی و دیزاین شده‌اند در جلب و نظر مراجعه کنندگان موفق‌تر هستند. تیم طراحی دکوراسیون آرکسان ابتدا با حیطه تخصصی و علایق مراجعه کنندگان مطب شما آشنا شده و به شما مشاوره می‌دهد. طرح نهایی با توجه به ایده‌های ذهنی شما و پیشنهادات شرکت طراحی دکوراسیون داخلی اجرا و پیاده سازی می‌شود. در صورت داشتن هر سوالی یا درخواست مشاوره طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی از طریق شماره‌های موجود در صفحه با ما تماس بگیرید یا فرمی که در انتهای همین صفحه درج شده است را پر کنید. 

طراحی داخلی دکور مطب و کلینیک روانشناسی

طراحی مطب و کلینیک روانشناسی

رنگ‌ها در یک کلینیک روانشناسی اهمیت فوق العاده زیادی دارند. اتاقی که روانشناس و مراجع قرار است در آن با یکدیگر گفتگو کنند باید محیطی امن، آرام و پر از آرامش باشد. استفاده از رنگ‌های گرم حس صمیمیت را بیشتر کرده و به مراجع کمک می‌کند راحت‌تر راجع‌به مشکلات خود گفتگو کند. نحوه چیدمان صندلی مشاور یا روانشناس و صندلی فرد مراجعه کننده نیز بسیار اهمیت دارد. با نور مناسب، استفاده از گیاهان طبیعی، قرار دادن گلدان بر روی میز و… می‌توان فضایی آرام و دلنشین را برای یک مطب روانشناسی فراهم کرد.

تاکنون به تاثیر فضا و نحوه دکوراسیون کلینیک‌های روانشناسی فکر کرده‌اید؟ طراحی یک کلینیک روانشناسی همیشه نتیجه ایده آلی به همراه دارد چراکه هیچ یک از ما به اندازه یک روانشناس از روان انسان‌ها و اینکه چه چیزهایی می‌تواند بر روی آن تاثیر مثبت یا منفی بگذارد اطلاع نداریم. به همین خاطر همیشه از مشورت روانشناسان و طراحان دکوراسیون داخلی ایده‌های منحصربه‌فردی بیرون می‌آید که می‌توان از آن‌ها برای طراحی مطب و کلینیک روانشناسی کمک گرفت.

طراحی مطب و کلینیک روانشناسی

طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک زنان و زایمان

طراحی مطب و کلینیک زنان و زایمان

برای طراحی کلینیک زنان و زایمان معمولا از رنگ‌های طوسی و آبی روشن استفاده می‌شود. حین طراحی این کلینیک‌ها باید توجه زیادی داشت چراکه ممکن است پرداخت و توجه زیاد به بخش زیبایی دکوراسیون، موجب غفلت از راحتی استفاده از کلینیک شود. مراجعین به کلینیک زنان و زایمان در شرایط خاصی به سر می‌برند به همین خاطر طراحی کلینیک باید به گونه‌ای باشد که امکان دسترسی به بخش‌های مختلف کلینیک و استفاده از خدمات بری آن‌ها به راحتی امکان پذیر باشد. به هیچ عنوان نباید در این کلینیک‌ها از رنگ‌هایی که ایجاد تنش و اضطراب می‌کنند استفاده کرد. برای سالن انتظار این کلینیک باید مبلمان راحتی تهیه شود که مراجعین بتوانند تا زمانی که وقت معاینه و درمان آن‌ها فرا می‌رسد استراحت کنند. 

طراحی کلینیک و مطب فیزیوتراپی

طراحی مطب و کلینیک فیزیوتراپی
طراحی مطب و کلینیک فیزیوتراپی
طراحی مطب و کلینیک فیزیوتراپی
طراحی مطب و کلینیک فیزیوتراپی

همان‌طور که در تصاویر فوق مشاهده می‌کنید رنگ غالب در کلینیک‌های فیزیوتراپی سفید است. این رنگ حس آرامش و اعتماد را در افراد القا می‌کند. افرادی که به کلینیک‌هایی فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند عموما از دردهای عضلانی و جسمانی رنج می‌برند بنابراین مهم‌ترین نکته‌ای که در طراحی این مراکز باید به آن‌ توجه داشت، در نظر گرفتن مکانی مناسب برای نشستن و استراحت مراجعین است. از دیگر نکات مهم در طراحی کلینیک‌های فیزیوتراپی پارتیشن بندی اصولی است. در کلینیک‌های فیزیوتراپی از تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی برای درمان استفاده می‌شود. می‌توان بخش‌های مختلف این کلینیک ها را با کمک پارتیشن‌های چوبی یا شیشه‌ای از یکدیگر جدا کرد و به هر یک از خدمات فضای مجزایی را اختصاص داد.

طراحی کلینیک و مطب اطفال

طراحی مطب و کلینیک اطفال
طراحی مطب و کلینیک اطفال

با توجه به اینکه اغلب کودکان احساس خوبی نسبت به پزشکان یا دندانپزشکان ندارند باید با طراحی دکوراسیون مناسب برای مطب و کلینیک به نوعی اقدام به جلب اعتماد و آرامش خاطر آن‌ها کرد. پیش‌تر فقط کلینیک‌های اطفال مطب خود را متناسب با روحیات و خلق و خوی کودکان دیزاین می‌کردند اما امروز در کلینیک‌ های بیشتری شاهد این اتفاق هستیم. کلینیک های دندانپزشکی کودک، کلینیک داخلی اطفال و… همگی بهتر است فضای مطب خود را به گونه ای دیزاین کنند که کودکان با مراجعه به این مراکز دچار تنش و اضطراب نشوند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید اختصاص دادن میز و صندلی به کودکان برای نقاشی یا انجام بازی‌های فکری خاطره دلنشینی برای این کودکان از حضور در کلینیک پزشکی بر جای می‌گذارد.

بهترین شرکت طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک در تهران

شرکت آرکسان با سابقه طولانی در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، آماده همکاری با پزشکان عزیز برای طراحی و اجرای مطبشان می باشد.

1. اصول طراحی مطب و کلینیک چیست؟

مهم‌ترین اصلی که در طراحی فضاهای درمانی باید در نظر گرفته شود، طراحی بر مبنای راحتی و آرامش افراد مراجعه کننده است. اگر فضای کلینیک یا مطب خود را با ایده‌های خلاقانه دیزاین کنید، می‌توانید نقش موثری در کاهش درد، ناراحتی و استرس بیماران داشته باشید.

2. نور چه نقشی در طراحی دکوراسیون مطب دارد؟

بهتر است در محیط‌های درمانی تا حد امکان از نور طبیعی استفاده شود. اما در صورت نیاز به نور بیشتر می‌توان نورپردازی این فضا را با کمک لامپ‌های ال ای دی، چراغ‌های SMD یا لامپ‌های ادیسون تکمیل کرد.

3. مهم‌ترین استاندارد طراحی کلینیک چیست؟

طراحی کلینیک یا مطب باید مطابق با رده سنی و ویژگی‌های شخصیتی افراد مراجعه کننده به آن مطب صورت بگیرد. برای مثال اصول طراحی دکوراسیون کلینیک کودکان بسیار متفاوت از طراحی دکوراسیون مطب ارتوپدی است.

4. هزینه بازسازی مطب یا کلینیک چقدر است؟

ممکن است قصد داشته باشید طراحی دکوراسیون یک مطب یا کلینیک را با هدف بازسازی مطب خود انجام دهید. هزینه بازسازی گاهی می‌تواند حتی از طراحی دکوراسیون از صفر نیز پرهزینه‌تر باشد! همه چیز به طرح و ایده اولیه شما بستگی دارد.