دکوراسیون داخلی با استفاده از گچ کاری و پتینه کاری

هر چیز زیبایی لزوما جدید و مدرن نیست گاهی سطوحی که نمای فرسوده و کهنه‌ای دارند، بسیار زیباتر به نظر می‌رسند. پتینه کاری به هنر کهنه کاری اجسام و سطوح گفته می‌شود. با این تکنیک رنگ و بافت اجسام مختلف و سطوحی چون دیوارهای گچی یا سطوح چوبی نمایی فرسوده شده به خود می‌گیرند.

اما چگونه این تکنیک انجام می‌شود؟ برای بخشیدن نمایی فرسوده به اشیاء و سطوح از رنگ‌های روشن کننده، رنگ های تیره کننده، رنگ های پوشاننده و رنگ های مات استفاده می‌شود. کهنگی نشانه‌ای از قدمت است و این برای علاقه‌مندان به آثاری که قدمت طولانی دارند بسیار ارزشمند است.

در طراحی دکوراسیون داخلی با استفاده از گچ کاری و پتینه کاری می‌توان به سطوح سنگی، مسی، چوبی یا گچی حس و حالی قدیمی داد. یکی از تکنیک‌هایی که در شرکت دکوراسیون داخلی ساختمان ها می‌توان از آن کمک گرفت، ایجاد تغییرات دلنشین بر روی دیوارها با تکنیک پتینه کاری است. دیوارهای گچبری شده یکی از محبوب ترین سطوح برای اجرای هنر پتینه کاری هستند. 

گچ کاری و پتینه کاری در دکوراسیون ساختمان

گچ کاری و پتینه کاری ساختمان
گچ کاری و پتینه کاری کلاسیک ساختمان

در بحث دکوراسیون داخلی پوشش‌های متفاوتی برای پوشاندن دیوارها وجود دارد. انواع رنگ‌ها، کاغذ دیواری ها و… در این میان پتینه کاری را نیز می‌توان نوعی پوشش در نظر گرفت که برای پوشش دهی قسمت‌های مشخصی از ساختمان های اجرا می‌شود. پتینه کاری را می‌توان زیرمجموعه ای از هنر گچ کاری ساختمان دانست. تکنیک پتینه را می‌توان بر روی سطوح مختلفی اجرا کرد. در ساختمان های مسکونی و منازل بر روی سقف و دیوار اجرا می‌شود. تکنیک پتینه نمای زیباتری برای دیوار و سقف خانه ایجاد می‌کند، ناصافی‌های دیوار را از بین می‌برد و موج‌ها و ترک خوردگی‌های دیوار را می‌پوساند. 

طراحی گچ کاری و پتینه کاری روی سقف

Halcyon-4
گچ کاری و پتینه کاری روی انواع سقف
گچ کاری روی سقف

در تصاویر فوق چند نمونه پتینه کاری روی سقف را مشاهده می‌کنید. برای تزئینات سقف خانه ها از گذشته تا به امروز از تکنیک‌های مختلفی چون کاشی کاری، آینه کاری، گچبری و پتینه کاری استفاده می‌شود. اجرای تزئینات زیبا بر روی سقف خانه ها با کمک تکنیک پتینه کاری به آن فضا روح می‌دهد. برای پتینه کاری سقف ساختمان ها تکنیک های مختلفی وجود دارد: پتینه کاری با رنگ، با ورق های طلا و نقره و با رنگ کنده شده می‌توان پتینه را بر روی سقف اجرا کرد. نقاشی بر روی سقف ساختمان نیز یکی از تکنیک‌های گران قیمت و بسیار شیک پتینه کاری بر روی سقف به شمار می‌رود. قابل ذکر است که پتینه کاری را میتوانید در دکوراسیون آشپزخانه و دکوراسیون پذیرایی استفاده کنید.

طراحی پتینه کاری و گچ کاری کناف

گچ کاری و پتینه کاری کناف
قیمت گچ کاری و پتینه کاری کناف

کناف کاری از دیگر تکنیک‌هایی است که می‌توان برای بهبود ظاهر سقف ساختمان از آن کمک گرفت. کناف سازه‌هایی از جنس گالوانیزه است که با کمک صفحاتی از جنس سیمان، گچ یا پلاستیک یک سقف یا دیوار کاذب را به وجود می‌آورد. دو مورد از بزرگ ترین مزیت های سقف کناف، امکان رنگ آمیزی و تنوع رنگی این سقف ها و امکان ایجاد طرح های متنوع بر روی آن‌ها است. یکی از تکنیک‌هایی که بر روی سقف کناف جلوه و نمای بسیار زیبایی به آن می‌دهد، پتینه کاری است. 

گچ کاری و پتینه کاری روی دیوار گچی

گچ کاری و پتینه کاری روی گچ
گچ کاری و پتینه کاری روی انواع گچ
گچ کاری و پتینه کاری چیست؟

گچ از دیگر سطوحی است که تکنیک پتینه کاری به زیبایی بر روی آن اجرا می‌شود. سطح مورد نظر ابتدا با یک رنگ زمینه مانند رنگ های روغنی یا اکریلیک رنگ آمیزی می‌شود سپس پتینه بر روی آن اجرا می‌شود. طرح پتینه بر روی گچ می‌تواند به صورت برجسته یا تخت باشد. کهنه کاری تنها یکی از تکنیک‌های پتینه کاری است. اگر بیشتر به سبک‌های مدرن علاقه مند باشید می‌توانید پوشش های ابر و باد، نقش و نگارهای سنتی یا طرح فرشته را بر روی سطوح گچی اجرا کنید. اگر به تغییر دکوراسیون فکر می‌کنید یا قصد بازسازی دارید، تغییر سقف و دیوارها با کمک تکنیک های پتینه کاری یک روش ایده آل و کم هزینه است. 

اجرای پتینه کاری و گچ کاری برای دکوراسیون چوبی

گچ کاری و پتینه کاری چوپ
گچ کاری و پتینه کاری روی در چوب

بر روی سطوح چوبی نیز می‌توان تکنیک پتینه را اجرا کرد. با این تکنیک می‌توان لایه های رنگی متفاوتی بر روی چوب ایجاد کرد. اگر تمایل دارید سطوح چوبی مانند میزها، صندلی‌های چوبی یا دستگیره‌ها تنوع رنگی داشته باشند می‌توانید از این تکنیک بهره مند شوید. ابزارهای متفاوتی برای اجرای پتینه بر روی سطح چوب وجود دارد.